Saturday, November 3, 2012

bergantung.


bismillah...

aku baru lepas baca entri farah lee.
'kebergantungan'.

soalannya, apa hikmah Allah hilangkan orang yang kita sayang dari kita?

jawapannya, hikmah kehilangan orang tersayang adalah supaya kita belajar untuk metakkan kebergantungan hanya kepada Allah.


itu yang ditulis farah lee.
betul, memang betul.
kte ni memang banyak sangat bergantung dekat manusia.
contohnya aku.
bila kehilangan ayah, terasa betul hilang tempat gantung.
dulu ayah yang bagi semangat belajar.
bila mana nak exam, ayah akan bagi kata-kata semangat.
ayah akan buat solat hajat.
bila mana tak ada duit, ayah la tempat aku bagitau takde duit.
ayah cepat-cepat akan masukkan duit.
ayah tak penah masuk lambat-lambat bila aku cakap takde duit.
tak penah lebih sehari.
bila mana aku dapat result.
ayah orang pertama aku akan bagitau.
kalau bagus, ayah akan belanja makan atau bagi ape-ape reward.
kalau tak bagus, kata-kata semangat ayah akan mengiringi.
dulu nak pegi mana-mana, aku cakap kat ayah.
minta izin ayah.
walau ayah jarang sangat tak bagi, aku tetap minta izin.
kalau nak cerita pasal ayah, memang banyak sangat.

sebab tu bila ayah takde, ya Allah, hati aku ni rasa tiba-tiba macam kecil sangat.
sedihnya hati aku memang tak dapat dicerita.
sampai pernah aku tak pegi kelas sebab aku asyik nangis rindukan ayah.
selalu sebelum aku tido, aku doa mimpikan ayah.

tapi Allah tu Maha Pengasih, Maha Penyayang.
takkan dibiar kan hambaNya macam tu.
sikit demi sikit, aku mula ikhlas terima takdir. aku mula redha.
bila kita mula ikhlas,bersyukur dan redha, hati kita makin lapang.
Allah ambil ayah sebab Allah nak aku tau yang hanya pada Dia sepatutnya tempat bergantung aku.
bukan ayah,bukan juga manusia lain.
Allah nak didik hati aku, sebab aku banyak lalai.
Yang Maha Pemberi itu Dia, Yang Maha Mendengar itu Dia.

Allah takkan pernah hilang.
dan tempat bergantung kita takkan pernah kurang.

No comments:

Post a Comment