Monday, March 28, 2011

perkara-perkara common yg terjadi di fb

semua orang ade fesbuk.
budak umo 7 tahun, pakcik umo 60 tahun, remaja apatah lagi.
memang fesbuk ni fonemena.tidak dinafikan.

tapi aku dok perhati laani ni, ramai buat facebook tu macam diary hidup depa.
nak mandi habaq, nak makan habaq, nak tido habaq.
semua gerak-geri nak habaq maii eh.
satu hari update status sampai 10 kali.
hebat betoi depa ni.

ni aku list perkara-perkara yang orang suka buat yg tak patut dieorang buat.

1. upload gamba terlampau dengan marka.
eh eh aku bukan jeles korang ade bf/gf. tapi aku rase kalau gamba peluk-peluk, laga-laga pipi tu tak payah la nak upload jugak.aku bukan ape, aku kalau tengok bende-bende camtu laju je mulut nak bercakap. aku yakin orang lain pon same. tak pasal-pasal aku pon dosa sama.korang simpan jela dalam laptop korang gamba yang terlampau korang tu.biarlah rahsia korang berdua je. tak perlu expose dekat public. kite bukan artis hollywood T_T

2. bila gaduh ngan bf/gf terus status tuka 'single'. 8minit kemudian 'in a relationship' balik
gaduh-gaduh memang dah asam garam kehidupan. sedangkan lidah lagi tergigit.ceycey.pandai la plak aku kan. bile gaduh tak perlu nak tunjuk kat public gaduh. cerita je kat teman rapat anda. ape gune bff korang yg korang dok gebang tu kalau jadi listener pon tak mampu.

3. gamba nak separuh bogel
yang suka dok tayang-tayang gamba hot depa ni pon masalah jugak.dalam real life takdakla depa pakai singlet, pakai boxer p jalan.tapi dalam facebook mak aii.habes gugur iman lelaki-lelaki.

4. berkasih-sayang dekat wall bf/gf
dekat news feed penuh keluar i miss u i luv u.haih korang ade hp kan.canggih2 plak tu hp masing-masing.dekat hp dah ler.kalau kadang-kadang post macam tu, aku pon rase macam sweet.tapi kalau sari 10kali, naik menyampah la pulak.


aku tau, korang punye acc. fb, korang punye suke la kan.
tapi kite kene la jage name baik diri kite sendiri jugak.
tak perlu buka pekung di dada.
kite perlu hormat orang lain jugak.
jangan sebab name die social network, kite bebas bersosial.
perlu ingat, setiap perkara ade batasannye.

ini bukan tuju untuk sape-sape.
yang tukang tulis ni pon same dengan je.
bukan bagus sangat.
untuk peringatan diri sendiri jugak.
jangan dok butthurt pulak.
peace!





p/s: tapi kalau semua orang behave ber-fb, xde bhn gossip la plak.


No comments:

Post a Comment